Wednesday, 26 June 2019

දැන්වීම්කරණය මගින් සමාජයට ඇති කරන බලපෑම.

දැන්වීම්කරණය මගින් සමාජයට ඇති කරන බලපෑම.

       දැන්වීම්කරණය යනු වර්තමාන සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය තුළ අතිශයින් සමාජ බලපෑමක් ඇති කරන පෙළඹවීම්කාරක ක්‍රියාවලියක් ලෙස හඳුන්වාදිය හැකිය. ජනමාධ්‍ය පැවැත්ම තීරණය කරන්නා වූ ද, ආර්ථිකය හසුරුවන්නා වූ ද ප්‍රබල සාධකයක් බවට දැන්වීම්කරණය පත්ව ඇත. මානව අවශ්‍යතා නිර්මාණය කරමින් තම භාණ්ඩ හා නිෂ්පාදන සේවා අලෙවි කිරීම සඳහා පාරිභෝගිකයා පොළඹවන වෙළඳ දැන්වීම් කලාව දැන්වීම්කරණය තුළ වඩාත් සක්‍රීයව ක්‍රියාවට නැංවෙන වත්මන් අවධිය තුළ දැන්වීම්කරණයේ සමාජ බලපෑම හිතකර මෙන්ම අහිතකර තත්ත්වයන් යටතේ හඳුනාගත හැකිය.

       කාර්යබහුල ජීවිත ගත කරන පාරිභෝගික ජනතාව සෑම විටම විසිරුණු මනසකින් යුක්ත වන අතර ඔවුන්ගේ දෛනික මානව අවශ්‍යතා සපුරා ගැනීම සඳහා භාණ්ඩ හා නිෂ්පාදන සේවා පිළිබඳ දැනුවත්භාවයක් ලැබීමට හා සංසන්දනය කරමින් ප්‍රමිතියෙන් උසස් භාණ්ඩ ලබා ගැනීම සඳහා දැන්වීම්කරණය වඩාත් ප්‍රයෝජනවත් වේ. එමෙන්ම සමාජය තුළ නව මතවාද, දර්ශනයන් ඇති කරමින් නව චින්තන රටාවන් ඇති කිරීමද දැන්වීම්කරණයේ හිතකර සමාජ බලපෑමක් ලෙස හඳුනාගත හැකිය. විශේෂයෙන් සෞඛ්‍යමය ගැටලු, සංවර්ධන ව්‍යාපෘති ආදිය ජනගත කිරීමේ දී නව මතවාද හා දර්ශනයන් සමාජගත කිරීමට දැන්වීම්කරණය වඩාත් සාර්ථක ලෙස භාවිත කළ හැකිය. මහජන සේවා පණිවිඩ සන්නිවේදනය කිරීමේ දී එකවර සමස්ත සමාජයට ආමන්ත්‍රණය කරමින් බලපෑම් කිරීමට දැන්වීම්කරණයට පවතින ශක්‍යතාවය සුවිශේෂී වේ.

       දැන්වීම්කරණය පිළිබඳ බොහෝ අය දරන මතය වන්නේ ඒ ඔස්සේ වැඩි වශයෙන් සමාජ අහිතකර බලපෑම් උද්ගත වන බවයි. කෙසේ වෙතත් වෙළඳපොල තරඟකාරිත්වය මත වෙළඳ දැන්වීම් ඔස්සේ වැරදි මත සමාජයේ ස්ථාපිත කිරීම හා ව්‍යාප්ත කිරීම සමාජයීය මෙන්ම සංස්කෘතික වශයෙන් ද බලපෑම් කරන කරුණකි. විශේෂයෙන්ම කුඩා දරුවන් යොදා ගනිමින් ඉලක්ක කරගෙන වැරදි මතවාද සමාජගත කිරීම ඔස්සේ දරුවන් සමාජානුයෝජනය වීමේ දී එය ප්‍රබල ගැටලුවක් බවට පත් වේ.

     එමෙන්ම තරඟකාරී වෙළඳ දැන්වීම්කරණය තුළ අසත්‍ය තොරතුරු ඉදිරිපත් කිරීමත් ඒ ඔස්සේ පාරිභෝගිකයා මෝහනයට හා මුළාවට පත් කිරීමත් දැන්වීම්කරණය ඔස්සේ ඇතිවන අහිතකර සමාජ බලපෑමක් ලෙස පෙන්වාදිය හැකිය. දැන්වීම්කරණය මත යැපෙන පාරිභෝගික සංස්කෘතියක් ඇති කරමින් ජනප්‍රිය සංස්කෘතියට ජනතාව යොමු කරවීමට දැන්වීම්කරණය හේතු වී ඇත. විශේෂයෙන්ම වැදගත් නොවූ මානව අවශ්‍යතා එකින් එක නිර්මාණය කරමින් එම අවශ්‍යතා සඳහා ජනතාව අනවශ්‍ය ආකාරයෙන් පෙළඹවීම වෙළඳ දැන්වීම්කරණයේ ප්‍රධානතම සමාජ බලපෑමක් ලෙස හඳුන්වාදිය හැකිය.

       පවතින සමාජ සදාචාරයට හා සංස්කෘතියට එරෙහිවන නව ජීවන රටාවන් හා සමාජ චර්යාවන් ඇති කරවීමට වෙළඳ දැන්වීම්කරණය බලපෑම් කරයි. ක්ෂණික ආහාර රටාවන් ඇති කිරීම, ජනප්‍රිය සංස්කෘතියට හැඩගැස්වීම, විරෝධාකල්ප චින්තනයන් ඇති කිරීම වැනි චර්යාත්මක වෙනස්වීම් එම බලපෑම් අතර වේ.

         දැන්වීම්කරණයේ සමාජ බලපෑම් වැඩි වශයෙන් දරුවන් හා තරුණ පිරිස් ඉලක්ක කර ගනී. ලිංගිකත්වය, බිය, ආරක්ෂාව, ආදරය, රාගය වැනි මනෝ විද්‍යාත්මක සාධක ඔස්සේ හැඟීම් වලට හදවතට ආමන්ත්‍රණය කරමින් පාරිභෝගිකයා පොළඹවා ගැනීමට දැන්වීම්කරණය ඔස්සේ කටයුතු කරයි.

         දැන්වීම්කරණයේ සමාජ බලපෑම් අඩු වැඩි වශයෙන් හිතකර මෙන්ම අහිතකර තත්ත්වයන්ගෙන් බලපෑම් කරන අතර එය යම්තාක් දුරට හෝ නියාමනය කිරීම සඳහා පියවර ගැනීම අතිශය වැදගත් වේ. විශේෂයෙන් දැන්වීම් කරණය සඳහා වූ නීතිමය රෙගුලාසි පද්ධතියක් හෝ ආචාරධර්ම පද්ධතියක් ඇති කිරීම ඊට සුදුසුම පියවරයි. වර්තමානය වන විට ද ඒ ඒ රටවලට ආවේණිකව ගොඩනගා ගත් දැන්වීම්කරණ ආචාරධර්ම හා නීතිමය ලියවිලි පැවතිය ද ඒවා ක්‍රමානුකූලව ක්‍රියාවට නැංවීම සඳහා බලගන්වා නොමැති වීම තුළ දැන්වීම්කරණයේ අහිතකර සමාජ බලපෑම් වර්ධනය වී ඇති බව පැහැදිලි වේ. කෙසේ වෙතත් සන්නිවේදන ප්‍රචාරණ ක්‍රියාවලියක් ලෙස දැන්වීම්කරණය මානව අවශ්‍යතාවයන් සපුරා ගැනීම සඳහා අත්‍යවශ්‍ය සාධකයක් බවත් එය භාවිත කිරීමේ ක්‍රමවේදය තුළ හා භාවිත කරන පුද්ගලයන් අනුව එහි බලපෑම් ස්වභාවය වෙනස්වන බවත් ප්‍රධාන වශයෙන් හඳුනාගත හැකිය.



රිෂිත ජනිත් නානායක්කාර
ජනසන්නිවේදන අධ්‍යන අංශය
කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලය

දැන්වීම්කරණ මාධ්‍ය

දැන්වීම්කරණ මාධ්‍ය


        දැන්වීම් ප්‍රචාරය කිරීම සඳහා යොදා ගැනෙන සියලුම වාහක දැන්වීම්කරණ මාධ්‍ය වශයෙන් හඳුනාගත හැකිය. සාම්ප්‍රදායික මාධ්‍ය, පුවත්පත්, රූපවාහිනිය, ගුවන්විදුලිය, සඟරා, අන්තර්ජාලය, දැන්වීම් පුවරු වැනි මාධ්‍ය ඒ අතර වේ. තාක්ෂණික දියුණුවත් සමඟ ක්‍රමිකව විකාශනය වෙමින් අද වන විට ජනමාධ්‍ය හා නව මාධ්‍ය මුල් කරගත් දැන්වීම්කරණ කර්මාන්තයක් බිහිවී ඇත.

දැන්වීම් ප්‍රචාරයට පත්වන මාධ්‍ය අනුව ප්‍රධාන වශයෙන් ප්‍රභේද දෙකක් යටතේ දැන්වීම් වර්ග කළ හැකියි.

1.  මුද්‍රිත මාධ්‍ය දැන්වීම්
2.  විද්්‍යුත් මාධ්‍ය දැන්වීම්

         මුද්‍රිත මාධ්‍ය දැන්වීම් යටතේ පුවත්පත් දැන්වීම්, සඟරා දැන්වීම්, වෙළඳ නාම පුවරු, අත්පත්‍රිකා, පෝස්ටර්, දැන්වීම් පුවරු ආදිය හඳුනාගත හැකිය.

        විද්්‍යුත් මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණ යටතේ ගුවන් විදුලි දැන්වීම්, රූපවාහිනී දැන්වීම්, නව මාධ්‍ය දැන්වීම් ආදිය හඳුනාගත හැකිය.

මුද්‍රිත මාධ්‍ය දැන්වීම්

        දැන්වීම්කරණයේ දී භාවිත කරනු ලබන මාධ්‍යයන් අතර ප්‍රධාන මාධ්‍යයක් ලෙස මුද්‍රිත මාධ්‍ය හඳුනාගත හැකිය. මුද්‍රිත මාධ්‍ය ලෙස දැන්වීම්කරණයේදී සැලකෙන්නේ වාණිජ වශයෙන් ප්‍රකාශයට පත් කෙරෙන දැන්වීම් සඳහා සිය මාධ්‍ය තුළ ඉඩ අලෙවිකරණ, මුද්‍රණයෙන් එළි දකින මාධ්‍යයකි. ඒ අනුව මුද්‍රිත මාධ්‍ය ආශ්‍රයෙන් ඉදිරිපත් වන දැන්වීම් මුද්‍රිත මාධ්‍ය දැන්වීම් ලෙස හැඳින්වීමට හැකිය. පුවත්පත් දැන්වීම්, සඟරා දැන්වීම්, අත් පත්‍රිකා, පෝස්ටර්, බැනර් ආදිය මුද්‍රිත මාධ්‍ය දැන්වීම් අතර කිහිපයකි.

      මුද්‍රිත මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණයේදී ප්‍රධාන වශයෙන් ම ඉඩ පිළිබඳ සලකා බැලිය යුතුය. එය මුද්‍රිත මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණය තුළ වැදගත්ම සාධකය ලෙස හඳුනාගත හැකිය. ඊට අමතරව ව යොදා ගන්නා භාෂා රටාව, තේමාව, වර්ණ, රූප ආදිය පිළිබඳ සැලකිලිමත් වීම වැදගත් වේ.

        පුවත්පත් හා සඟරා දැන්වීම් ඉදිරිපත් කිරීමේදී එම දැන්වීම් පුවත්පත හෝ සගරාව තුළ ස්ථානගත කරන ස්ථානය, තේමාවට අදාළ රූප යොදා ගැනීම, අදහස් ඉස්මතු වන ආකාරයේ වර්ණ භාවිතය, රූප සංරචනය හා අකුරු අතර ගැලපීම් වැනි සාධක කෙරෙහි වැඩි අවධානයක් යොමු කළ යුතුය. විශේෂයෙන් සඟරා දැන්වීම් ඉලක්ක පාඨක පිරිස කෙරෙහි යොමු වන අතර ඒ හා සම්බන්ධ දැන්වීම් අන්තර්ගත කිරීමට කටයුතු කිරීම ද වැදගත් වේ.

       අත් පත්‍රිකා, බැනර්, පෝස්ටර්, වෙළඳ නාම පුවරු වැනි දැන්වීම් ඉතා ක්ෂණිකව පාඨකයාට කියවා තේරුම් ගත හැකි පරිදි සරල භාෂාවකින් නිර්මාණය කරනු ලබයි. විසිරුණු මනසක් ඇති ග්‍රාහකයාගේ දෑස් ක්ෂණිකව දැන්වීම් වෙත ග්‍රහණය කරගත හැකි ආකර්ෂණීය අයුරින් නිර්මාණයය කිරීමට කටයුතු කල යුතුය. මුද්‍රිත මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණයේදී යොදා ගන්නා අත්පත්‍රිකා, බැනර්, වෙළඳ නාම පුවරු අනාවෘත මාධ්‍ය දැන්වීම් ලෙස ද හඳුන්වනු ලබයි.

ගුවන්විදුලි මාධ්‍ය දැන්වීම්

       විද්‍යුත් මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණය තුළ ගුවන්විදුලි මාධ්‍ය දැන්වීම් මූලික වශයෙන් හඬ මුල්කරගෙන නිර්මාණය වේ. ඊට අමතරව ලය, සංගීතය, ශබ්ද, නිහඬ බව ආදිය තුළින් ශ්‍රාවක මනසේ දැන්වීම් චිත්‍රණය කර වීමට එනම් පරිකල්පනය කරවීමට හැකි වන ලෙසින් ගුවන්විදුලි දැන්වීම්කරණය නිර්මාණශීලී කලාවක් බවට පත්ව ඇත.

           ඇසී නෑසී යන ක්ෂණ භංගුර මාධ්‍යයක් වන ගුවන්විදුලි මාධ්‍ය තුල දැන්වීම් ඉදිරිපත් කිරීමේදී ප්‍රධාන වශයෙන්ම ශ්‍රාවකයාට ඉක්මනින් වැටහෙන සරල භාෂාවක් යොදා ගැනීමත්, සංඛ්‍යාත්මක දත්ත ඇතුලත් කිරීමේදී පැහැදිලිව සහ අවම වශයෙන් යොදා ගැනීමටත් කටයුතු කළ යුතුය. එමෙන්ම ශ්‍රාවකයාට ගුවන්විදුලි වැඩසටහන් හා සංවාද ආදිය පැහැදිලි ලෙසම දැන්වීම් වලින් වෙන්කර හඳුනාගත හැකි පරිදි ගුවන්විදුලි දැන්වීම් ඉදිරිපත් කළ යුතුය.

         ගුවන්විදුලි මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණය තුළ වර්තමාන නව ප්‍රවණතාවක් ලෙස නිවේදක නිවේදිකාවන් විසින්ම කටවහර යොදා ගනිමින් දැන්වීම් ඉදිරිපත් කිරීම පෙන්වා දිය හැකිය. වැඩි ශ්‍රාවක ආකර්ෂණයක් දිනා ගැනීමේ අරමුණින් වෙළඳ දැන්වීම්කරුවන් විසින් නිර්මාණශීලීව ගුවන්විදුලි දැන්වීම් යොදාගත් අවස්ථාවක් ලෙස එය හඳුනාගත හැකිය.

          ගුවන්විදුලි දැන්වීම්කරණයේදී ගුවන් කාලය පිළිබඳ සැලකිලිමත් වීම වැදගත් වන අතර කොපමණ කාලයක්, කොපමණ වාර ගණනක්, කුමන කාල සීමාවන් තුළ ප්‍රචාරය කරනවා ද යන්න මත දැන්වීම්කරුවගේ අරමුණ වෙත ලඟාවීමට පහසු වේ.

රූපවාහිනී මාධ්‍ය දැන්වීම්

           විද්‍යුත් මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණයේ නිම් වළලු පුළුල් කරමින් දැන්වීම්කරණය කලාවක් හා කර්මාන්තයක් දක්වා ව්‍යාප්ත වූයේ රූපවාහිනි මාධ්‍යයේ ආගමනයත් සමගය. දෘශ්‍ය රූපය ප්‍රධාන කර ගනිමින් ප්‍රේක්ෂකයාට වඩාත් හොඳින් ග්‍රහණය වන පරිදි දැන්වීම් ඉදිරිපත් කිරීමට අවකාශය රූපවාහිනී දැන්වීම් හරහා ලැබිණි. රූපවාහිනී දැන්වීම්කරණය පිළිබඳ විග්‍රහ කිරීමේදී පිටපත් රචනය, දෘශ්‍ය රූපය, සංගීතය, භාෂාව, කැමරාකරණය, ආලෝකකරණය, සංස්කරණය, පසුතල නිර්මාණය කිරීම, වේශ නිරූපණය වැනි සාධක ගණනාවකම සාර්ථක සැලසුම් සහගත එකතුවක් ලෙස නිර්මාණය වන්නක් ලෙස හඳුනාගත හැකිය.

         විශේෂයෙන්ම රූපවාහිනී දැන්වීමක් තුළ සමාජයීය, තාක්ෂණික, නෝවිද්‍යාත්මක සාධක ගණනාවක්ම ගැබ්ව පවතී. ඒවා නිවැරදිව සංයෝජනය කර ගැනීම හා හසුරුවා ගැනීම වැදගත් වේ. පාරිභෝගිකයා ආකර්ෂණය කරගනිමින් නිෂ්පාදන හා සේවා ලබාගැනීම සඳහා පෙළඹවීමට අවශ්‍ය හැඟීම් වඩාත් උත්සුක ආකාරයෙන් අවදි කළ හැකි දැන්වීම්කරණ මාධ්‍යයක් ලෙස රූපවාහිනී මාධ්‍ය දැන්වීම් හඳුනාගත හැකිය.

නව මාධ්‍ය දැන්වීම්

         භූගෝලීය සීමා අතික්‍රමණය කරමින් දැන්වීම්කරණයේ අන්තර්ජාතික ප්‍රවේශයක් බිහිකරන ලද්දේ නව මාධ්‍ය හරහා ය. අන්තර්ජාලය ප්‍රමුඛ සමාජ ජාල මාධ්‍ය ඔස්සේ ඇති වූ ප්‍රවණතාවයක් ලෙස අන්තර් ක්‍රියාකාරී මාධ්‍ය යටතේ දැන්වීම්කරණය තවදුරටත් පුළුල්ව ව්‍යාප්ත විය. මේ ඔස්සේ වෙන් වෙන් වශයෙන් ඉලක්ක ග්‍රහකයන් ඇමතීමේ ස්වභාවය වර්ධනය වී තිබේ. නව මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණය සාම්ප්‍රදායික මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණය මෙන් නොව පුද්ගල අවශ්‍යතා හඳුනාගනිමින්, නිශ්චිත ග්‍රාහක පිරිස හඳුනා ගනිමින් ඔවුන් වෙනුවෙන් සකස් කරන ලද දැන්වීම් ඉදිරිපත් කිරීමට අවස්ථාව සැලසීම අතිශය වැදගත් සාධකයකි. ඉතා ඉක්මනින් පාරිභෝගිකයා වෙත සමීප වීමට හා ඔහුගේ අවශ්‍යතා හඳුනාගැනීමට නව මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණය හරහා අවස්ථාව උදාවේ.

      ජනමාධ්‍ය ඔස්සේ දැන්වීම් ඵළ කිරීමට සාපේක්ෂව අඩු පිරිවැයකින් යුතුව නව මාධ්‍ය දැන්වීම් ඉදිරිපත් කරන්නට හා නිර්මාණය කරන්නට හැකි වීම ද නව මාධ්‍ය දැන්වීම්කරණයේ සුවිශේෂී ලක්ෂණයක් ලෙස හඳුන්වාදිය හැකිය.

       මෙවැනි ප්‍රධාන ක්‍රමවේදයන්ට අමතරව තවත් මාධ්‍ය ගණනාවක් යොදාගනිමින් දැන්වීම්කරණය සිදුවේ. සංංගීත රූප රචනා තුළ දැන්වීම් ඇතුලත් කිරීම නව ප්‍රවණතාවයක් වී ඇත. එසේම සිනමා ශාලා තුළ චිත්‍රපට ප්‍රදර්ශනයට පෙර හා ඒ අතරවාරයේදී දැන්වීම් පළ කිරීම ආදිය මෙන්ම දුරකථන ඇමතුම්, කෙටි පණිවිඩ හරහා දැන්වීම් වලට සවන් දීමට හා නැරඹීමට ඉඩ ලැබීම නිදර්ශන ලෙස පෙන්වා දිය හැකිය.



රිෂිත ජනිත් නානායක්කාර
ජනසන්නිවේදන අධ්‍යන අංශය
කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලය

වෙළඳ දැන්වීම් කලාව

වෙළඳ දැන්වීම් කලාව


          වෙළඳ දැන්වීම් කලාව යනු කිසියම් වෙළෙඳ නාමයක් යටතේ ඉදිරිපත් කෙරෙන නිෂ්පාදනයක් හෝ සේවාවක් පරිභෝජනය කිරීමට හෝ මිලදී ගැනීම්ට පාරිභෝගිකයන් පෙළඹවීම සඳහා කෙරෙන සන්නිවේදන මාදිලියකි. දැන්වීම්කරණය පිළිබඳ වඩාත් හොඳ අර්ථකථනයක් ඒ පිළිබඳ ඉදිරිපත්ව ඇති නිර්වචන ඔස්සේ ලබාගත හැකිය.

“වෙළඳ දැන්වීම්කරණය යනු අදහස්, භාණ්ඩ හෝ සේවා පිළිබඳ පණිවිඩයක් මාධ්‍ය තුළින් බෙදාහැරීමේ ක්‍රියාවලියයි.එම ක්‍රියාවලිය සඳහා හඳුනාගත් කිසියම් අනුග්‍රාහකයෙකු මුදල් ගෙවයි.“ 

       මේ අනුව වෙළඳ දැන්වීම්කින් මූලික වශයෙන් බලාපොරොත්තු වන්නේ කිසියම් භාණ්ඩයක් හෝ සේවාවක් සඳහා පාරිභෝගික ආකර්ෂණය දිනා ගැනීමයි. ඩොන් ස්ලේටර් නම් විචාරකයා පෙන්වා දෙන්නේ පාරිභෝගික භාණ්ඩ පිළිබඳ සංස්කෘතික ප්‍රතිනිර්වචනයක් දැන්වීම්කරණයෙන් ලැබෙන බවයි. එම භාණ්ඩ බෙදාහැරීමේ මෙන්ම ඒවායේ මිල තීරණය කිරීමේ බලය දැන්වීම්කරණය සතු බව හෙතෙම පෙන්වා දෙයි.

      වෙළඳ දැන්වීම්කරණය ස්වභාවයෙන්ම පෙළඹුම්කාරී වේ. මේ සඳහා මුදල් ගෙවන නිශ්චිත අනුග්‍රාහකයෙකු ඇති අතර විවිධ මාධ්‍ය හරහා පාරිභෝගික ගත කරයි. වෙළඳනාම ප්‍රතිරූපය හෝ වෙළඳ නාමය කෙරෙහි පාරිභෝගිකයාගේ ඇති බැඳීම, විශ්වසනීයත්වය ඇතිකිරීම හා ව්‍යාප්ත කිරීම තුළින් පරිභෝජනය ඉහළ නැංවීම සඳහා අවශ්‍යතාවයන් නිර්මාණය කිරීම හා ඒ සඳහා පාරිභෝගිකයා පෙළඹවීම වෙළඳ දැන්වීම් කලාවේ මුඛ්‍ය අරමුණයි.

          වර්තමානය වන විට මාධ්‍ය තාක්ෂණයේ දියුණුවත් සමඟ වෙළඳ දැන්වීම්කරණය නිර්මාණශීලී කලාවක් මෙන්ම කර්මාන්තයක් බවට පත්ව ඇත. වර්තමානයේ විවිධ නිෂ්පාදන සමාගම්, සංවිධාන හා ආයතන වෙනුවෙන් දැන්වීම් නිර්මාණය කිරීම හා ප්‍රචාරය කිරීම සඳහා දැන්වීම් නිර්මාණය කරන ආයතන පවතී.  හුදෙක්ම අද වන විට වෙළඳ දැන්වීම් කලාව යන්න ආර්ථිකය හසුරුවන සංකීර්ණ ව්‍යාපාරයක් බවට පත්ව ඇත.

වෙළඳ දැන්වීම් ආකාර

        වෙළඳ දැන්වීම් ආකාර ප්‍රධාන වශයෙන් ත්‍රිත්වයක් හඳුනාගත හැකිය.

1.  නිෂ්පාදන දැන්වීම්කරණය
2.  නිෂ්පාදන නොවන දැන්වීම්කරණය
3.  නිර්වාණිජ දැන්වීම්කරණ

නිෂ්පාදන දැන්වීම්කරණය

        භාණ්ඩ හා සේවා ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා යොදා ගැනෙන දැන්වීම් නිෂ්පාදන දැන්වීම් ලෙස හඳුනාගත හැකිය. කිසියම් ආයතනයක් සමාගක් විසින් සපයන භාණ්ඩ හා සේවා පිළිබඳව පාරිභෝගිකයා දැනුවත් කිරීම සඳහා යොදා ගන්නා දැන්වීම් මේ ගණයට අයත් වේ. මෙම දැන්වීම්කරණය වාණිජ පරමාර්ථ පදනම් කරගෙන නිර්මාණය කරයි. බොහෝ විට භාවාත්මක ප්‍රවේශයකින් ඉදිරිපත් වෙයි. භාණ්ඩ හා සේවා නිෂ්පාදන වල තොරතුරු දක්වමින්, සෙසු නිෂ්පාදන හා සංසන්දනයට ලක් කරමින් ආදී ක්‍රම ඔස්සේ මෙම දැන්වීම් නිර්මාණය වේ. වර්තමානයේ බහුලව දැකිය හැක්කේ නිෂ්පාදන දැන්වීම්ය.

නිෂ්පාදන නොවන දැන්වීම්කරණය

      මෙහිදී අපේක්ෂා කෙරෙන්නේ භාණ්ඩ හෝ සේවා පිළිබඳ ප්‍රචාරයක් නොව අදහස් හෝ දර්ශනයක් සමාජගත කිරීමයි. බොහෝ ආයතන, සමාගම් තම ප්‍රතිරූපය නගා සිටුවීමට, අනන්‍යතාවයක් ඇති කර ගැනීමට, තම නාමය පාරිභෝගිකයා තුළ ස්ථාපිත කරවීමට විවිධ දර්ශනයන් හා මතවාද සමාජය තුළ ඇති කරන අතර ඒ සඳහා මෙම දැන්වීම් ආකාරය යොදා ගනී. උදාහරණ ලෙස ලංකාබෙල්, commercial creddit වැනි සමාගම් අපේ කම, ග්‍රාමීය සංස්කෘතිය යන සාධක සමාජගත කිරීම ආදිය දැක්විය හැකිය.

නිර්වාණිජ දැන්වීම්කරණය

        වාණිජ පරමාර්ථයෙන් තොරව ඉදිරිපත් කරන දැන්වීම් මේ ඝනයට අයත් වේ. බොහෝ විට රජය, ලාභ නොලබන සංවිධාන, පුණ්‍යායතන, ආගමික හෝ දේශපාලන සංවිධාන වැනි ආයතන මගින් නිර්වාණිජ දැන්වීම් සඳහා අනුග්‍රාහකත්වය සැපයේ. ග්‍රාහකයන්ගේ චර්යාවන් වෙනස් කිරීම, දේශපාලන මතවාද සමාජගත කිරීම, සම්පත් සුරැකීම, සෞඛ්‍ය ක්ෂේත්‍රය පිළිබඳ සමාජය දැනුවත් කිරීම ආදිය සඳහා නිර්වාණිජ දැන්වීම් යොදා ගනු ලබයි.

මීට අමතරව වර්තමාන වෙළෙඳ දැන්වීම්කරණය තුළ හඳුනාගත හැකි දැන්වීම් ප්‍රභේද කිහිපයක් ද පවතී.
සන්නාම ප්‍රවර්ධන දැන්වීම්
සේවා ප්‍රවර්ධන දැන්වීම්
මහජන සේවා දැන්වීම්
සමාජ වගකීම පිළිබඳ දැන්වීම්
උපදේශනාත්මක දැන්වීම්
ආවෘත වෙළඳ දැන්වීම්
                                                  ඒ අතර කිහිපයකි.







රිෂිත ජනිත් නානායක්කාර
ජනසන්නිවේදන අධ්‍යන අංශය
කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලය

2020 ජනපති සොයාන පාවෙන තරුණ ඡන්ද

  2020 ජනපති සොයාන පාවෙන තරුණ ඡන්ද රට ජනාධිපතිවරණ උණුසුමකින් පෙළෙන මේ සමයේ සියලුම අපේක්ෂකයින් ජනතාවගේ සුව දුක් විමසීමට යුහුසුළු වෙති. ඔ...